වන්දනාව සදහා විහාරස්ථානවලට පැමිණෙන පින්වතුන් ඒ ස්ථාන අපවිත්‍රව තිබෙනු දැක දැක නොසලකා නොයා යුතුය. සිද්ධස්ථාන ඇමද පිරිසිදු කිරීම උසස් පින්කමකි. එහි අනුසස් බොහෝ ය. එය ශ්‍රද්ධාව ඇති නම් වියදමක් නැතිව කා හටත් පහසුවෙන් කර ගත හැකි පින්කමකි.

ඔබේ ජීවිත පහන නිවෙන්නට පෙර ධර්මය දකින්න.

පන්සිල් රකින්නන් සඳහා පමණයි


පූජ්‍ය අකුරැස්‌සේ 
සද්ධම්මානන්ද හිමි

පංච සීලය රැකීමෙන් පමණක්‌ නිවන් දැකිය නොහැකි බව ඔබ දන්නවාද? පංචසීලය යනු ගිහි පිංවතාගේ නිත්‍ය උතුම් සීලයයි. පංචසීලය බිඳෙනවා යන්නෙන් අදහස්‌ වන්නේ අනුන්ටත්, තමන්ටත් තමන් අතින් වරදක්‌ සිදුවෙනවා යන්නයි. ප්‍රාණඝාතයෙන් ප්‍රාණිකයාටත්, සොරකම් කිරීමෙන් හිමිකරුටත්, කාමයවරදවා හැසිරීමෙන් අනියම් සහකරුටත්, බොරු කීමෙන් අසන්නාටත්, මත්පැන් හා මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතයෙන් සකල සමාජයටත් ඔහු නිසා හානි සිදුවේ. එයින් ඔහුට වන හානිය කුමක්‌ද? ඉහත ක්‍රියා හේතුවෙන් ඔහුගේ හිත තුළ වර්ධනය වන්නේ ලෝභ, ද්වේෂ, මෝහ නම් වූ අකුසල ධර්මයන් බැවින් හෙතෙම යනුයේ නිවනට ප්‍රතිවිරුද්ධ ගමනකි. එබැවින් එය ඔහුට එක එල්ලේම අහිතකරයි. හානිකරයි.

යමෙක්‌ පන්සිල් දිවි හිමියෙන් රකී යෑයි අපි සිතමු. 'මම පන්සිල් හොඳට රකිනවා. මගෙන් කාටවත් වරදක්‌ නෑ. ඉතින් මං පන්සල් යන්න, භාවනා කරන්න ඕන නෑ''. මේ පුද්ගලයා සීලවන්ත, පුණ්‍යවන්ත නමුත් ප්‍රඥවන්ත නොවෙයි. බුදුරජාණන් වහන්සේ අපට පෙන්වා වදාළේ සීල, සමාධි, ප්‍රඥ යන ක්‍රමවත් ගමන් මාර්ගයයි. ආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගය ලෙසින් මේ තෙමංසල අටකට වෙන්කර උන්වන්සේ මනාව ලෝක සත්ත්වයාට පෙන්වා වදාළ සේක. ඔබ සිල්වතෙක්‌ නම්, ඔබේ කය වචනය මනාව සංවරව පවතිනවා නොඅනුමානයි. සම්මා වාචා, සම්මා කම්මන්ත, සහ සම්මා ආජීව යන ආර්ය මාර්ග ඔබ යම් පමණකට හෝ සම්පූර්ණ කර ඇති. එසේ නම් කෝ ඔබේ සමාධිය? ප්‍රඥව? මේ කොටස්‌ දෙක කරා ඔබට ගමන් කළ හැක්‌කේ සමථ, විපස්‌සනා භාවනාවෙනි. බුදුරජුන් ජීවමාන කල උපතිස්‌ස, කෝලිත ආදී උතුමන් බණ පදය දෙක අසා වඩවා ගත් භාවනාවෙන් ධර්මාවබෝධය කළ බව සැබෑය. නමුත් එවන් තීව්‍ර, සීග්‍රගාමී සමාධියක්‌ ප්‍රඥවක්‌ ඔබටවත්, මටවත් හිමි නොවූයේ වත්මන් මිනිසා තුළ කෙලෙස්‌ මළ බහුල නිසාය.

සීලය යනු කරණම්කරුවකුට වේදිකාවකි. වේදිකාව ශක්‌තිමත් නම් සමබර නම්, සුමට නම් කරණම් ගැසීම පහසුය. සීලය ගොයමට කුඹුරකි. කොටා මඩකර පෝරා ගා ඇත්නම්, වැපිරීමට අස්‌වැද්දීමට පහසුය. සීලය නිවසකට අත්තිවාරමකි. ශක්‌තිමත් අත්තිවාරම මත නිවස ගොඩනැඟීම පහසුය. වේදිකාව තැනුවද කරනම් නොගසයි නම්, බිම සැකසුවද, වී නොවපුරයි නම්, අත්තිවාරම මත කණු, බිත්ති, වහළය නොතැනේ නම්, ප්‍රතිඵලය හිමි නොවේ. සිල්වතාට සිල්වත් වීමෙන් පමණක්‌ නිවන් මඟ හෙළිපෙහෙළි නොවේ. සිල්වත් වීම සැබවින්ම උතුම්ය. දුස්‌සීල සමාජයක සිල්වතකු සොයා ගැනීම අති දුෂ්කර බැවින් සැබැවින්ම සිල් රකින ඔබ වැන්නවුන් පූජනීය වස්‌තූන්ය. සිල්වත් වූ ඔබ මහ පොළොවේ බොරළු අතරේ සැඟවුණු මැණිකක්‌ වැනිය. දැන් ඒ මැණික ගැඹුරු පොළොවෙන් ඉවතට ගෙන පිරිසිදු කර ඔපමට්‌ටම් කිරීම ආරම්භ කළ යුතුයි නේද? සීලය රැක මිය යැමෙන් ඔබ සුගතිගාමී වේවි. නමුත් දිව්‍ය බ්‍රහ්ම ලෝකවල ද ඇත්තේ සංඛත, විපරිණාම ආදී දුක්‌ම ව ඔබ තේරුම්ගත යුතුයි. ජරා මරණ හිමිවන ඉපදීමට වඩා අජරඅමර නිවන මොනතරම් උතුම්ද?

සම්මා වායාම, සම්මා සති, සම්මා සමාධි මෙම තුන් ආකාරවූ ආර්ය මාර්ගයෙන් ඔබ තුළ සම්පූර්ණ වන්නේ සමාධියයි. සමථ භාවනාව ඔස්‌සේ, කුළු මීහරකකු තරම් නොහික්‌මුණු ඔබේ සිත ඔබට හික්‌මවා සමාධිගත කරගත හැකිය. මෙතෙක්‌ කලක්‌ හිතට වුවමනා දේ කළ ඔබ සමාධිය උපයෝගී කරගෙන හිත ලවා ඔබට වුවමනා කර දේ කර ගැනීමට සමතකු විය යුතුයි. පිටවන ඇතුළුවන හුස්‌ම පිළිබඳව විමසිලිමත් වන ඔබටම වැටහේවි හිත මොනතරම් අසීලාචාරද කියා. හුස්‌ම පහක්‌ දක්‌වාත් සිත එක තැනක තබා ගැනීමට භාවනාවට ආධුනික වූ ඔබට නොහැකි බව ඔබ අවබෝධ කරගනීවි. නොසැලෙන්න. සිතේ ස්‌වභාවය එයයි. උපේක්‌ෂාවෙන් අරමුණු දෙස බලමින් සතිය වඩන ඔබ, ක්‍රමයෙන් සමාධියට සිත හුරුපුරුදු කර ගනීවි.මෙය සිදුවිය යුත්තේ ප්‍රායෝගික අත්දැකීම් ලත් භාවනා ගුරුවරයකු හෝ ක්‍රමවත් පොතපතක කල්‍යාණ මිත්‍රත්වය පෙරටුකොට ගෙනයි. සමාධිය යනු මුවහත් වූ සැතකි. ඉතා සූක්‍ෂම ලෙස කෙලෙස්‌ කැලය කපාකොටා විනාශ කිරීමට ඔබට සමාධිය උපයෝගී කරගත හැක. ඒ මුවහත ඔබටම හානි කළ හැකි නිසයි ඔබට ගුරුවරයකු අවශ්‍ය.

සම්මා දිට්‌ඨි, සම්මා සංකප්ප, ආර්ය මාර්ගය යුග්මය ඔබ රැගෙන යනුයේ ප්‍රඥව දෙසටයි. ලෝභය, ද්වේෂය හොඳින් හඳුනාගන්න. බඹයක්‌ තරම් වූ ඔබේම යෑයි ඔබ උපාදානය කොටගත් මේ ගඳගහන ශරීරය දෙස විමසිලිමත්ව බලා සිතේත්, කයේත් සබැඳියාව තේරුම් ගැනීමට ඔබට ප්‍රඥව උපකාරී වනු ඇත. මුවහත් වූ සමාධියකින් ගවේෂණාත්මක ප්‍රඥ සැත්කම කරන ඔබට නාම රූප සබැඳියාව මනාකොට වැටහෙන දිනයක්‌ මේ භවයේ හෝ මතු භවයකදී උදාවනු ඇත. 

එදින ඔබ සක්‌කාය දිට්‌ඨිය යනු කුමක්‌දැයි මනාකොට හඳුනාගනු ඇත. උපේක්‌ෂා ඔරුවට නැඟී අනිත්‍ය නම් වූ හබල හසුරුවා ඔබ මේ පැද යන්නේ නිවන් දූපත දෙසටයි.

මේ ගමන කියන තරම් හෝ ලියන තරම් පහසු නැති බව සැබෑවකි. නමුත් ඔබ අද අදම ගමන ඇරඹුවොත්, පියවරෙන් පියවර හෝ ඔබ ගමනාන්තයට ළඟා වනු ඇත. පෙර භවවල පුරුදු උපනිශ්‍රයන් ඔබට රුකුලක්‌ වී ඇති බව නොඅනුමානය. ඔබ සීලය රකිනුයේ එහෙයිනි. එසේ නම් සමාධි, ප්‍රඥ ගමන් මාර්ගයට එළඹීමට ඔබ උනන්දු විය යුතුයි නේද? එවිට පෙර භවයන්හි ඔබ වැඩූ සමාධි, ප්‍රඥ ගමන් මඟද ඔබට හමුවනු ඇත.

ධාන්‍ය කොපමණ අතැති වුවද එහි සංඛ්‍යාව වැඩි නොවේ. පොළොව කෙටා ධාන්‍ය පැළකර කරල් ලබාගන්නාට වැඩි ප්‍රතිඵල හිමිවේ. මනුෂ්‍ය ජීවිතයක්‌ ලද ඔබට නිවන සොයනවා විනා, ඒ දෙසට ගමන් කරනවා විනා, වෙන කුමක්‌ නම් වැදගත්ද? අද කළ යුතු දේ අද කරන්න. නිවන, නිවන යෑයි කියමින් පොත් ගොඩවල් දෙස බලාගෙන හූල්ලපු ඔබ සියල්ල අමතක කර ඔබ දෙස, වර්තමානය දෙස බලන්න උත්සාහ කරන්න. අතීතයේ කළ නොහැකි වූ දේ පිළිබඳ පසුතැවීමත්, අනාගත පියවරවල නව සැලැස්‌මත් ඔබ රැගෙන යන්නේ යායුතු ධාවන පථයෙන් ඉවතටයි. නිවන් මඟට වැදගත් වන්නේ මේ මොහොත පමණි. අනාගතය ඔබ වෙතට මේ ගමොහොත ලෙස ළංවනු ඇත. ගතවන කාලය මොහොතින් මොහොත අතීතයට ගලා යනු ඇත. නමුත් ඔබ ගත කළ යුත්තේ මේ මොහොත තුළම ය. ගලන දිය මත රූටන දිය මකුණා එකම ස්‌ථානයක රැඳෙන්නට උත්සාහ දරන්නාක්‌ මෙන් සිත වර්තමානය තුළ මෙහෙයවන්න. කොපමණ පොත්පත් පරිශීලනය කළද, ප්‍රායෝගික ධර්මයේ සරණ විනා ඔබට අන් සරණක්‌ නැත. එය ලබාගත හැක්‌කේ යාඥාවෙන්  ෙහා් සඡ්ජාධායනාවෙන් නොව භාවනාමය ඥානයෙනි. සිල්වත් වූ ඔබ සමාධි, ප්‍රඥ වඩා ප්‍රායෝගික වූ නිවන් මඟ මත පියවර තබත්වා!

¤☸¤══════¤☸¤☸¤══════¤☸¤
පින ද පව ද රැස්කරන්නේ ඔබේ ම සිතයි.
X